Informasjon og brukerveiledning for nytt callinganlegg / dørtelefonanlegg i Orebakken

Informasjon og brukerveiledning for nytt callinganlegg / dørtelefonanlegg i Orebakken

27. mars 2020 07:23

Uken etter Påske starter utskifting av dørtelefonanlegget i Orebakken.

Bakgrunnen for at dørtelefonanlegget nå byttes er at dagens system er vanskelig å vedlikeholde og vi har mange beboere som opplever at det ikke fungerer. Det har vært viktig å finne et dørtelefonsystem som er brukervennlig og driftssikkert. I tillegg til å være et enkelt dørtelefonanlegg, er det også valgt en løsning med utviklingsmuligheter som kan dekke eventuelle fremtidige behov for tilleggsfunksjoner.

TouchCom leverer og installerer det nye anlegget og det vil bli hengt opp en fremdriftsplan i hver oppgang. Arbeidene starter i Landingsveien 56 og utføres i rekkefølge frem til Landingsveien 138. Planlagt tidsbruk er to oppganger pr. dag, så arbeidene vil pågå i en drøy måned. Den dagen installasjon skjer i din oppgang vil teknikere fra TouchCom være behjelpelige med opplæring i bruk av det nye systemet.

Forklaring av det nye anlegget er forenklet her og det er mulig å hente mer informasjon på hjemmesidene våre og på kontoret. Dette skrivet skal gi dere et inntrykk av anlegget og bruken.

Utvendige panel/skjerm ved inngangsdør

  1. Trykk på skjermen, den besøkende får opp navn på alle beboere i oppgangen. I lavblokkene viser skjermen alle navnene slik som i dag. (venstre bilde i utlevert skriv)
  2. Trykk på «ringeknappen» til ønsket beboer. Bekreft oppringing med «Ja» for å ringe eller «Nei» hvis du ønsker å avslutte eller har trykket feil. (midtre bilde i utlevert skriv
  3. Din oppringing kobles opp – og når beboeren svarer, vises; «I samtale med» (høyre bilde i utlevert skriv. Når beboer åpner, vises «Dør åpen» på skjermen – og døren åpnes.
  4. Det er også mulig å søke etter beboer ved å trykke «søk» eller ved å sortere beboernavnene ved å trykke på et sorteringsikon på skjermen.

 

Som beboer kan du bruke det nye dørtelefonanlegget med fasttelefon eller mobiltelefon – eller en veggmontert skjerm i din leilighet (kjøpes individuelt). Det er også mulig å bruke dørtelefonanlegget med en app, som kan lastes ned på smarttelefon eller nettbrett.

Oppringing og døråpning

Når besøkende trykker på din «ringeknapp» ved inngangsdøren, mottar du et anrop på din fasttelefon eller mobiltelefon. Du kan da snakke med den besøkende på samme måte som i en vanlig telefonsamtale. Denne oppkoblingen fungerer også med tilkobling til hjelpemidler, som blinkende lys og forsterket oppring som flere beboere har i dag. Når besøkende ringer på kobles oppringingen rett til telefonen din og kan dermed åpne inngangsdøren med telefonen uten å gå til det vegghengte apparatet.

For å åpne døren, taster du *123 på telefonen din – og døren åpner seg. Deretter legger du på og avslutter samtalen.

For å vite at det er dørtelefonsystemet som ringer deg, kan du lagre nummeret 21627460 som f.eks ”Touchcom inngangsdør”. I utlevert skriv ser du hvordan dette ser ut på en mobiltelefon.

 

Navn og telefonnummer til andelseiere sendes til Touchcom som legger dette inn i systemet. Vi vet at noen beboere ønsker å reserve seg mot oppføring og ber dere kontakte oss på styret@orebakken.no

 

Vi vet at det vil være beboere som har spørsmål utover det som er beskrevet her og disse spørsmålene samler vi i en såkalt FAQ (Ofte stilte spørsmål) og distribuerer når installasjonen setter igang etter Påske.

 

Bestilling av veggmontert svarskjerm gjøres direkte til TouchCom – mer informasjon